De oude dame

De stichting "Dutch Tiger Flight" (DTF) is opgericht in 1992 na de aankoop van een De Havilland DH-82A Tiger Moth uit Amerika met de registratie N8233. Een groep van hoofdzakelijk KLM vliegers tegen hun pensionering leek het leuk om weer in een vliegtuig te vliegen waar zij ooit hun luchtdoop in hadden gehad.

De groep is in de loop der tijden uiteraard aan wijzigingen onderhavig geweest, en bestaat op dit moment uit 12 enthousiaste eigenaren die hun N8233 de naam "De oude dame" toebedeelden.

Dat juist de N8233 werd aangekocht was niet geheel toevallig.
Onze Tiger Moth met constructie nummer 85959 was gebouwd bij Morris motors in Engeland en werd in januari 1943 afgeleverd aan de RAF.
Na de tweede wereld oorlog werd de Rijksluchtvaartschool opgericht met het doel om verkeersvliegers op te leiden voor de KLM. De RLS koos bij de elementaire vliegopleiding voor de Tiger Moth, die zijn kwaliteit bewezen had tijdens de oorlog als basis trainer van bijna alle Royal Air force piloten. Dat de Tigers voor weinig geld te koop waren uit de oorlogsdump van de RAF, speelde zeker een rol voor de startende RLS. Onze Tiger Moth was één van de 17 Tigers die in 1946 in gebruik werden genomen en kreeg de registratie PH-UAO.

Na de RLS periode is de de UAO nog in dienst geweest bij de NLS op Ypenburg en Hilversum, voordat ze naar Amerika vertrok.

Zoals al vermeld, kwam ze in 1992 in handen van de DTF, die het toestel met gevoel voor historie terugbracht in haar oude RLS kleuren.

Inmiddels is sinds 2004 de standplaats van "De oude dame" het vliegveld van Hilversum, alwaar ze regelmatig het luchtruim beheerst met haar sonore brom.

N8233 in cijfers:

0
PK

Vermogen

0
km/u

Max. snelheid

0
meter

Spanwijdte

0
%

Fun Factor

Van PH-UAO naar N8233

Het levensverhaal van de oude dame

Tussen 1943, het moment dat onze Tiger de fabriek in Cowley verliet en de huidige tijd, is er veel rondom- en met het toestel gebeurd!

"A Tiger Moth is the ideal trainer. Easy to fly, but blooming difficult to fly well"

Bill Ison

 

 

 

 

"The Tiger Moth is the rarest of things, an object which means all things to all people. One may admire the fragile beauty of is dragonfly shape against an azure sky, while another will give thanks for the resilience of that same structure, as a student pilot finds its handling to be challenging to the point of confusion. For another more mature aviator, the Tiger Moth may bring back memories of adventures and old comrades long gone."

De Havilland Tiger Moth Owners' Workshop Manual
Stephen Slater

 

Fairchild welkom geheten

Een historisch toestel erbij op EHHV. Onze Tiger verwelkomde een Fairchild 24G uit 1937 als nieuwe aanwinst op ons veld. Samen 164 jaar aan luchtvaartgeschiedenis vliegt hier boven de Loosdrechtse Plassen!

Uit het verleden

15 en 16 juli 1947; 90 minuten bloktijd.
Een pagina uit het logboek van een leerling RLS-er. Later zouden er voor hem nog vele uren als KLM-vlieger bijkomen.

 

Trainer Meeting

Vliegveld Hoogeveen wordt niet voor niets ‘Home of Classic Aviation’ genoemd. Het unieke veld is uitermate geschikt voor historische vliegtuigen. Daarom ook dat het vliegveld op 4 juli 2021 het toneel was van een verzameling klassieke toestellen, waar onze Tiger er één van was.

GenniPod geplaatst

Zonder generator was de Tiger nog afhankelijk van een volle accu voor het gebruik van de radio/transponder of de elektrische starter.
Vanaf nu zorgt een, door de luchtstroom aangedreven generator voor de broodnodige spanning. 

Tiger bier

 

Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe website voor de Dutch Tiger Flight, brouwde één van de leden een speciaal bier!

 

 

Nieuwe radio installatie

Onze oude radio inbouw kreeg te kampen met interferentie en intercom klachten. Tijd om aan te pakken met een grondige renovatie! En het had resultaat, onze Tiger wordt dan wel geen HiFi, maar het scheelt weinig!

Eerste vlucht van 2021

Na een relatief lange periode van gedwongen rust, was het 13 februari met het fraaie winterlandschap weer een uitgelezen datum om met de Tiger te vliegen.
Met een doel; de nieuwe radio installatie werd met succes getest!

De PH-UAO op canvas

Nico Peeters, een kunstenaar die schepen, treinen en vliegtuigen schildert, legde de UAO op canvas vast!
Hij heeft het geschilderd zoals zij vloog bij de RLS in 1946, met de PH-UAO registratie maar nog wel met de originele DH staart.